Jukka Tolosella tulee pian kaksikymmentä vuotta täyteen Sulkalan työvaatteissa. Työnkuva on ehtinyt muuttua tuona aikana.
Aloitin -96. Armeijassa kävin välillä, mutta muuten olen ollut yhtä mittaa Sulkalalla, Tolonen laskee.
– Olen ajanut toistakymmentä vuotta kuormausnosturiautoa ja kurottajia. Tällä hetkellä ajan 95 tonnin Liebherriä.
Tolosen työnkuva on monipuolinen. Huoltokin onnistuu.
– Jokapaikan höylänä saa olla, Tolonen naurahtaa.
Tolosen työnkuva ja omat mieltymykset ovat muuttuneet ajan ja perheen myötä.
– Nuorempana oli mielekkäämpää, että paikat vaihtuivat, kun oli Hiabilla liikenteessä. Nyt kun ikää on tullut vähän lisää, autonosturilla ajo on mukavinta hommaa. Nosturihommissa saattaa kaksikin viikkoa mennä samalla työmaalla.
”Kaiken pitää olla valmiiksi mietittyä, että homma onnistuu kerralla.”
Hyvillä suunnitelmilla onnistumisia
Suunnitelmallisuudella varmistetaan nostojen onnistuminen. Erityisen tärkeää suunnitelmallisuus on tarkasti aikataulutetuissa töissä, kuten junaratatöissä.
– Juna tulee odottamaan, olipa rata valmis tai ei. Siellä vaaditaan täydellistä onnistumista. Kaiken pitää olla valmiiksi mietittyä, että homma onnistuu kerralla.
Suunnitelmat tehdään tarkkaan etukäteen. Mitä haastavampi kohde on, sitä enemmän suunnittelua se vaatii. Monesti kuljettajakin on mukana katsomassa. Haastaviksi kohteiksi Tolonen listaa esimerkiksi ahtaat kaupunkikohteet ja kaikista raskaimmat erikoisnostot.
Tolosella on takana jo toistakymmentä vuotta talossa. Kysyttäessä, millainen työpaikka Sulkala on, hän miettii hetken.
– Jos olen näin kauan viihtynyt, niin kyllä se hyvä talo on.