Onnistuneita nostoja Citytallin työmaalla

Onnistuneita nostoja Citytallin työmaalla

Olimme huhtikuun alussa suorittamassa nostoja Citytallin työmaalla Oulun Taka-Laanilassa. Paikalle oltiin rakentamassa uutta kahden rakennuksen tallikiinteistöä. Nosturimme oli nostamassa sekä seinä- että kattoelementtejä. Elementtinostoja oli yhteensä 28 kappaletta, kattonostoja yhteensä 7 kappaletta.

Lisähaastetta toi työmaatontin ahtaus. Kattojen osat piti nostaa kauas, ja pyrkimyksenä oli, ettei konetta tarvitsisi siirtää nostojen välillä. Kävimmekin ennen nostojen aloittamista tutustumassa työmaahan ja löysimme koneelle sopivan paikan siten, että kaikki nostot onnistuivat.

Onnistuneita nostoja, toimivaa yhteistyötä

”Hommat pelaavat Sulkalalla hyvin. Asiat saa sovittua helposti, kun heille soittaa ja varailee nosturia. Mukavaa on ollut huomata, että halua asiakkaan palvelemiseen löytyy johtoportaasta asti,” Pakanen kiittelee.

Hän on ollut tyytyväinen myös hinta-laatu-suhteeseen.

”Sulkalalla on kilpailukykyiset hinnat. Ja vaikkei tarjous aina olisi se kaikista halvin, niin kuskien ammattitaito, työn jälki ja projektien ripeä valmistuminen ovat olleet hintansa väärtejä”, Pakanen kertoo.

Hyvin toiminut yhteistyö tulee Pakasen mukaan jatkumaan myös tulevaisuudessa.

”Varmasti tulee jatkoa. Seuraavaksi olisikin Kempeleen suunnalla työmaata tulossa”, Pakanen valaisee tulevaa.

Citytallin Aapo Pakanen oli tyytyväinen työmme jälkeen:

”Nostot onnistuivat hyvin ja yhteistyö nosturikuskin kanssa toimi. Tontin ahtaus ja paikoitellen tuulinen keli hankaloittivat työtä, mutta kaikki sujui ongelmitta.”

Citytalli ja Nosturiliike Sulkala ovat tehneet yhteistyötä aiemminkin. Taka-Laanilan työmaa oli viides kohde, jossa Sulkalan nosturit ovat olleet mukana. Pakasen mukaan Sulkala on aina ollut ensisijainen valinta yhteistyökumppaniksi Citytallin työmaille.

”Jos vain on ollut heillä koneita vapaana, niin olemme valinneet Sulkalan.”

Onnistunut lopputulos haasteista huolimatta

Massiiviset elementit ja ahtaanpuoleinen nostopaikka toivat työhön omat haasteensa. Aluksi näytti hetken aikaa myös siltä, että nosturi joutuisi ajamaan toiselle puolelle siltaa kiertoreittiä pitkin. Siltatyömaalle oli rakennettu väliaikainen kulkusilta, jonka ei ensimmäisten tietojen mukaan uskottu kantavan painavaa nosturia. Vaihtoehtoinen reitti olisi tehnyt 50 kilometrin ylimääräisen lenkin pitkin kapeita, puutavaraliikenteelle tarkoitettuja sorateitä. Verrattain aikaisin saapuneiden talvikelien tuomat ajohaasteet olisivat vielä moninkertaistuneet pienillä metsäteillä.

Kaikeksi onneksi saimme kuitenkin kuulla, että väliaikaissilta oli rakennettu täysille massoille, joten se kantaisi myös nosturimme painon. Näin ollen kiertoreitiltä vältyttiin.
Kaikista haasteista selvittiin siis kiitettävästi, nostotyö oli onnistunut ja työmme jälkeen oltiin tyytyväisiä myös tilaajan puolelta. Siltaprojekteja on ehtinyt kertyä Nosturiliike Sulkalan vyölle jo useampia, ja tämä kokemuspohja takaa laadukkaan lopputuloksen.

Ota meihin yhteyttä

Matti Ervasti

Projekti-insinööri

Matti vastaa ajojärjestelystä ja vaativampien nostojen, kuljetusten ja teollisuusmuuttojen suunnittelusta ja toteutuksesta. Matin tavoittaa useimmiten ensimmäisenä tilausnumerostamme.