Siltatyömailla omat haasteensa – Sulkala reissussa Hyrynsalmella

 Kategoriassa Nostot
Marraskuun alkupuolella kävimme toteuttamassa jälleen hieman erityisemmän nostotehtävän. Hyrynsalmella oltiin rakentamassa uutta siltaa, ja sillan massiiviset teräskansielementit täytyi tietenkin nostaa tukipylväiden päälle. Eipä siis muuta kuin Sulkalan miehet asialle ja nokka kohti Kainuuta!

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Työmaan suunnittelu oli alkanut jo keväällä 2019. Pääurakoitsija Skanska Infra etsi projektiin tavarantoimittajaa, ja valinta kohdistui oululaiseen konepajaan Normek Oy:hyn, joka taas valitsi meidät nostotyöhön. Normekin kanssa olemme tehneet yhteistyötä useasti aiemminkin – juurikin useiden siltahankkeiden parissa!

Kun nostotoimeksianto oli saatu, ryhdyimme luomaan nostosuunnitelmaa, jossa laskemme minkä kokoista nosturia työhön tarvitaan. Laskemista varten tarvitsemme tietoomme nostettavien kappaleiden massat ja koot. Siltatöissä tärkein tieto on yleensä nostettavan elementin pituus. Tarvitsemme myös tietoa nostopaikasta, esimerkiksi sen, kuinka lähelle joen törmää nosturi pääsee. Tämä yhdistettynä nostettavien elementtien pituuteen vaikuttaa siihen, kuinka pitkällä puomilla nostot tulee suorittaa. Näiden laskelmien pohjalta osaamme valita työhön sopivan nosturin. Tässä tapauksessa kansielementtien mitat olivat 28 metriä pituutta ja 21,5 tonnia painoa.

Tältä näytti nosturin valvontalaitteen näyttöruudulla, kun kohteen raskain elementti roikkui ilmassa ennen sen asemoimista paikoilleen. Näytöllä on kaikki se tieto, mitä nosturin kuljettaja aistinvaraisten havaintojen lisäksi tarvitsee.

Nosturikuljettajamme kävi paikan päällä Hyrynsalmella viikkoa ennen nostoa tarkastamassa nostopaikan. Hän varmisti vielä nostoetäisyydet sekä nosturin pystytyspaikan. Edellytämme nostotöissämme, että nostoalusta on riittävä, esimerkiksi tiivistetty murskealusta, jotta nosturi saadaan pystytettyä tarpeeksi tukevasti. Yleensä työn tilaaja hoitaa nostopaikan riittäväksi. Joka tapauksessa nosturin tukijalkojen alle laitetaan erilliset tukijalan aluslevyt, joita on eri kokoisia ja vahvuisia. Tukilevyt jakavat nosturin painon tasaisemmin.

Pyrimme tekemään nostopaikan etukäteistarkistukset aina, kun välimatkat sen kohtuuden nimissä sallivat. Usein saamme työn tilaajalta myös valokuvia tai videota kohteesta, mikä auttaa valmisteluissa.

Pitkiä päiviä

Matkaan lähdettiin Oulusta maanantaina iltaa vasten. Reissukalustoon kuului 250-tonninen nosturi ja kaksi rekkaa, jotka kuljettivat nosturin vastapainoja ja muita nostoapuvälineitä. Nosturi myös pystytettiin kohteessa vielä maanantai-iltana. Tiistaina edessä olikin 12 tuntia nostotöitä. Päivän päätteeksi nosturi kasattiin ja siirrettiin toiselle puolelle jokea seuraavan päivän nostoja varten. Keskiviikko ei ollut juurikaan sen lyhyempi päivä, nostot kestivät noin kymmenen tuntia, minkä jälkeen koneet ja kuormat pakattiin ja ajettiin takaisin Ouluun.

Pitkät työpäivät johtuivat siltaprojektin luonteesta. Vaikka nostettavia elementtejä ei ollut lukumäärällisesti paljoa, niiden massiivisuus vaati pitkäjänteistä valmistelua ja tarkkuutta nostotyöhön. Elementit myös täytyi asentaa täsmälleen oikeille paikoille, joten asemoinnissa kesti luonnollisesti oma aikansa.

Pääasiasiallisesti Nosturiliike Sulkala operoi Oulun talousalueella, mutta aika ajoin saamme työtehtäviä, joiden vuoksi kalusto “matkustaa” toiselle paikkakunnalle. Tällaiseksi ”reissutyöksikin” tämä Hyrynsalmen keikka oli vielä hieman erityinen, sillä paikan päällä täytyi viipyä kaksi yötä. Varasimmekin matkaan lähteneille työmiehille oikein kunnon majoituksen, neljän tähden lomamökin. Hyvin kuulemma kelpasi!

Onnistunut lopputulos haasteista huolimatta

Massiiviset elementit ja ahtaanpuoleinen nostopaikka toivat työhön omat haasteensa. Aluksi näytti hetken aikaa myös siltä, että nosturi joutuisi ajamaan toiselle puolelle siltaa kiertoreittiä pitkin. Siltatyömaalle oli rakennettu väliaikainen kulkusilta, jonka ei ensimmäisten tietojen mukaan uskottu kantavan painavaa nosturia. Vaihtoehtoinen reitti olisi tehnyt 50 kilometrin ylimääräisen lenkin pitkin kapeita, puutavaraliikenteelle tarkoitettuja sorateitä. Verrattain aikaisin saapuneiden talvikelien tuomat ajohaasteet olisivat vielä moninkertaistuneet pienillä metsäteillä.

Kaikeksi onneksi saimme kuitenkin kuulla, että väliaikaissilta oli rakennettu täysille massoille, joten se kantaisi myös nosturimme painon. Näin ollen kiertoreitiltä vältyttiin.
Kaikista haasteista selvittiin siis kiitettävästi, nostotyö oli onnistunut ja työmme jälkeen oltiin tyytyväisiä myös tilaajan puolelta. Siltaprojekteja on ehtinyt kertyä Nosturiliike Sulkalan vyölle jo useampia, ja tämä kokemuspohja takaa laadukkaan lopputuloksen.